مدافع امامت

فضایل اهل بیت از کتب شیعه و اهل تسنن

مدافع امامت

فضایل اهل بیت از کتب شیعه و اهل تسنن

مدافع امامت

فصل اول: آداب باطنیّه‌ی طهارت بدن از خبث

دوشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۰۵:۰۳ ب.ظ
🔸فصل اوّل: آداب باطنیّه‌ی طهارت بدن از خبث🔸


👈 از جمله آداب باطنیّه ی طهارت از نجاسات و ازاله ی آنها در وقت قضای حاجت در بیت الخلأ آن است که به فکر پستی خود و اندرون پُر از کثافات خویش افتد و نقص و قصور خود را به نظر در آورد، و خود را تصّور کند که چگونه اندرون او آکنده از قاذورات (پلیدی ها)، و خود حاملِ نجاسات است. و چون به فراغت از قضای حاجت به استراحت افتد و سبکبار گردد، اخلاق ذمیمه را به یاد آورد که نجاسات باطنیّه در باطن او مجتمع گشته اند؛ که اگر آنها را از خود دور کند، نفس او به استراحت می افتد، و دلش از چرکینی آنها مطمئن می شود و لایق وقوفِ بساطِ خدمت می گردد و اهلیتِ وصول به حرمِ قُربِ ربّ العزّه را به هم می رساند. پس همچنان که در دفع نجاسات ظاهریّه برای استراحت چند روزه ی بدنِ خود سعی می کند، باید در دفعِ کثافات باطنیّه و نجاسات داخلی نیز که در رگ و ریشه ی او فرو رفته، بکوشد، تا روح و بدن او هر دو در دنیا و آخرت تا ابد به استراحت افتد.


🔸 حضرت امام هُمام،جعفر بن محمد الصّادق علیه السلام فرمود: بیت الخلأ را مُستراح می گویند، از جهت اینکه مردم در آن جا از ثَقلِ کثافات و قاذورات فارغ می شوند، و از سنگینیِ نجاسات به استراحت می افتند. مؤمن در آن جا عبرت می گیرد که هر کس خود را از ثقلِ اموالِ دنیوی فارغ و از بارِ شهواتِ نفسانی خالی سازد، به استراحت می افتد، و دل او با فراغت از اشتغال دنیا شاد می گردد. پس باید خود را از جمیع آنها دور دارد، همچنان که خود را از تمام نجاسات و غایط دور می دارد. همچنین آدمی باید در آن وقت تأمل کند که آنچه از غایط و نجاست از او دفع شده، ساعتی پیش از این طعام های لذیذه بود که بر طلبِ آنها حریص بود و به رغبتِ تمام آنها را می خورد، و سرانجامشان چنین شد. پس چیزی که عاقبتش این باشد، باید عاقل حذر کند از اینکه آن را از حرام تحصیل نموده، و به واسطه ی آن ابدالآباد در دوزخ معذّب و موردِ بحثِ حضرت احدیت گردد.


📕 مـعـراج الـسـعـادة

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی