مدافع امامت

فضایل اهل بیت از کتب شیعه و اهل تسنن

مدافع امامت

فضایل اهل بیت از کتب شیعه و اهل تسنن

مدافع امامت


💠 نزول آیه اکمال بعد از قضیه غدیرخم و بیعت عمر با امیر المومنین علیه السلام (به روایت اهل سنت)

 

🔹 خداوند در آیه سوم سوره مائده می‌فرماید: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَرَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا.» (امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم‏.) روایاتی در منابع اهل تسنن با سند صحیح وجود دارد و نشان می‌دهد که این آیه بعد از اتمام خطبه غدیرخم نازل شده است چنانچه خطیب بغدادی از علمای بزرگ اهل سنت روایت کرده است:

 

أنبأنا عبد الله بن علی بن محمد بن بشران أنبأنا علی بن عمر الحافظ حدثنا أبو نصر حبشون بن موسى بن أیوب الخلال حدثنا علی بن سعید الرملی حدثنا ضمرة بن ربیعة القرشی عن بن شوذب عن مطر الوراق عن شهر بن حوشب عن أبی هریرة قال : من صام یوم ثمان عشرة من ذی الحجة کتب له صیام ستین شهرا وهو یوم غدیر خم لما أخذ النبی صلى الله علیه وسلم بید علی بن أبی طالب فقال ألست ولی المؤمنین قالوا بلى یا رسول الله قال من کنت مولاه فعلی مولاه . فقال عمر بن الخطاب بخ بخ لک یا بن أبی طالب أصبحت مولای ومولى کل مسلم فأنزل الله الیوم أکملت لکم دینکم .

 

🔸 از ابو هریره نقل شده است که گفت: کسی که روز هجدهم ذی الحجه را روزه بگیرد ثواب روزه شصت ماه برای وی نوشته می‌شود، این روز، روز غدیر خم است، روزی که رسول خدا صلی الله علیه و آله دست علی را گرفت و فرمود: آیا من رهبر مومنان نیستم؟ گفتند: چرا ای رسول خدا. فرمود: پس هر کس من مولای او هستم علی مولای او است. عمر گفت: تبریک، تبریک ای پسر ابو طالب، تو اکنون مولای من و مولای هر مسلمانی. سپس این آیه نازل شد: امروز دین شما را کامل کردم.

 

📚 تاریخ مدینة السلام، تألیف خطیب بغدادی، جلد ۹، صفحه ۲۲۲، چاپ دار الغرب الاسلامی

 

⚡️ نتیجه:

 ۱- سند روایت صحیح و روات آن همگی از ثقات هستند و ثابت می‌کند که روز غدیر، روز اکمال دین و اتمام نعمت پروردگار بوده است.

 ۲- قرینه‌ای که ثابت می‌کند مراد رسول خدا صلی الله علیه و آله از جمله «من کنت مولاه فعلی مولاه» ولایت و امامت آن حضرت بوده،‌ نزول آیه اکمال است که خداوند می‌فرماید: امروز دینتان را کامل کردم.

 ۳- نزول این آیه، بعد از خطبه غدیر، دلیل واضحی است بر این که مراد رسول خدا صلی الله علیه و آله اثبات ولایت و امامت امیر المومنین علیه السلام بعد از خودش بوده است؛ زیرا چیزی در خطبه غدیر دیده نمی‌شود که صلاحیت اکمال دین و اتمام نعمت را داشته باشد؛ جز ولایت امیر المومنین علیه السلام.

 

⁉️ یک سوال هم از اهل سنت: خودتان بیایید و وجدان خود را برای خودتان قاضی قرار دهید؛ آیا اعلام محبت و دوستی امیر المومنین علیه السلام می‌تواند اکمال دین و اتمام نعمت پروردگار لقب بگیرد؟ آیا برای دوستی بیعت می‌کنند؟!

 

#فضائل_اهل_بیت_از_کتب_اهل_سنت #غدیر


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی