✍ شکر قلعهای برای نعمتهاست. همینطور که چیزی در قلعه محفوظ است، نعمتها نیز در مدار قلعه شکر محفوظ است. بهترین شکر نعمتها نماز است. خدا به پیامبر میفرماید: به شکرانه کوثر نماز بخواند. «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ» (کوثر/1و2) ما به تو کوثر (خیر و برکت فراوان) عطا کردیم! پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن!
📷 این عکس رو یه فضانورد چند دقیقه بعداز غروب آفتاب از مریخ گرفته، اون نقطه کوچیک زمین هستش! اون ما هستیم... همه ما، همه گذشته ما، همه چیزها و همه کسانی که دوستشان داریم ❤️، و البته همه آنچه به خاطر آن غرور ما را برداشته!
📖 یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَریمِ 🕋 ای انسان چه چیز تو را درباره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته 📗 آیه 6 سوره انفطار
امیرالمؤمنین علیه السلام: خداوند رحمت کند کسى را که بیندیشد و پند گیرد و پند گیرد و بینا شود . گویى آنچه از دنیا باقى است بزودى از بین مى رود و آنچه از آخرت است همواره خواهد بود
تشکیک در دستگاه عزاداری امام حسین علیه السلام شغل شیاطین
🔹 ابن قولویه قمی رضوان الله علیه روایت کرده است که حضرت زینب سلام الله علیها از امیر المومنین علیه السلام روایت کرده است که در هنگام احتضار از وقائع عاشورا صحبت نمودند و سپس به نقل از حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
✍ «... إنّ إبلیس فی ذلک الیوم یطیر فرحاً فیحول الأرض کلّها فی شیاطینه و عفاریته فیقول: یامعشر الشیاطین! قد أدرکنا من ذریة آدم الطلبه و بلغنا فی هلاکهم الغایة و أورثنا هم السوء إلاّ من اعتصم بهذه العصابه فاجعلوا شغلکم بتشکیک النّاس فیهم...»
🔸 «به درستی که ابلیس در این روز (بعد از واقعه کربلا) حول زمین پرواز میکند در حالی که شادمان است و تمامی شیاطین و اجنه خبیث را جمع میکند و میگوید: ای گروه شیاطین! همانا که ما انتقام و طلب خود را از ذریه آدم گرفتیم و مردم را اهل جهنم کردیم مگر کسی که در این مصیبت گریه کند و به دوستی آل محمد (صلی الله علیه و آله) پایدار باشد. پس تا میتوانید مردم را به شک اندازید و از این مصیبت باز دارید، تا زحمت من به هدر نرود.»
💠 مقتل حضرت رقیه سلام الله علیها به روایت عماد الدین طبری در کتاب کامل بهائی
🔹 عالم بزرگ شیعه، محدث جلیل القدر عماد الدین طبری رضوان الله علیه در کتاب شریف کامل بهائی آورده است:
زنان خاندان نبوت در حالت اسیری، حال مردان که در کربلا شهید شده بودند را بر پسران و دختران ایشان پوشیده میداشتند، و هر کودکی را وعدهها میدادند که پدر تو به فلان سفر رفته و باز میآید؛ تا ایشان را به خانه یزید آوردند. دخترکی بود چهار ساله شبی از خواب بیدار شد و گفت: پدر من حسین کجاست؟ این ساعت او را به خواب دیدم. زنان و کودکان جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست، یزید خفته بود از خواب بیدار شد و حال تفحص میکرد، خبر بردند که حال چنین است. آن لعین در حال گفت که بروند و سر پدر او را بیاورند و در کنار او نهند. ملاعین سر بیاوردند، آن دختر بترسید و فریاد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق تسلیم کرد.
💠 دستان بریده حضرت عباس علیه السلام اسباب شفاعت در قیامت
🔹 جناب فاضل دربندی، ملا مهدی حائری مازندرانی و آیت الله کلباسی نجفی رضوان الله علیهم نقل کردهاند:
✍ قد سمعت عن بعض من اثق به، انه نقل عن بعض المتتّبعین فی کتب المقاتل انه قال : تذت صار یوم القیامة و اشتد الامر على اهل المحشر ، بعث رسول الله صلی الله علیه و آله امیر المؤمنین علیه السلام الى فاطمة سلام الله علیها لتحضر مقام الشفاعة ، فیقول امیر المؤمنین علیه السلام : یا فاطمة ما عندک من اسباب الشفاعة ؟ وما ادخرت لأجل هذا الیوم الذی فیه الفزع الاکبر ؟ فتقول فاطمة سلام الله علیها : یا امیر المؤمنین کفانا لأجل هذا المقام الیدان المقطوعتان من ابنی العباس علیه السلام .
🔸 در مقاتل معتبر آمده است که وقتی که روز قیامت بر پا شود و عرصه بر مردم به تنگ آید، رسول خدا صلی الله علیه و آله امیر المومنین علیه السلام را به نزد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میفرستد تا در جایگاه شفاعت بایستد. امیر المومنین علیه السلام میگوید: یا فاطمه چه چیزهایی از اسباب شفاعت را به همراه داری؟ حضرت فاطمه سلام الله علیها در جواب میگوید: یا علی! این دو دست بریده فرزندم عباس را دارم.
💠 اعتراف عالم بزرگ اهل سنت به شفابخش بودن خاک امام حسین علیه السلام
🔹 ابی طاهر سلفی اصبهانی از علمای بزرگ اهل سنت مینویسد:
✍ سمعت احمد یقول سمعت أبا بکر یقول : سمعت الخلدی کان بی جرب عظیم کثیر قال فمسحت بتراب قبر الحسین قال فغفوت فانتبهت ولیس علی منه شی .
🔸 از خلدی (عالم بزرگ اهل سنت) نقل شده است که میگفت: نوعی بیماری پوستی شدید داشتم و خاک قبر حسین (علیه السلام) را بر آن کشیدم، و بعد از آن به خواب رفتم وقتی بیدار شدم هیچ اثری از آن بیماری در بدنم نبود!!
💠شهاب الدین آلوسی بغدادی (عالم و مفسر مشهور سلفی) در کتاب "روح المعانی" می نویسد:
🔸وأنا أقول : الذی یغلب على ظنی أن الخبیث لم یکن مصدقا برسالة النبی صلى الله تعالى علیه وسلم وأن مجموع ما فعل مع أهل حرم الله تعالى وأهل نبیه علیه الصلاة والسلام وعترته الطیبین الطاهرین فی الحیاة وبعد الممات وما صدر منه من المخازی لیس بأضعف دلالة على عدم تصدیقه من إلقاء ورقة من المصحف الشریف فی قذر ولا أظن أن أمره کان خافیا على أجلة المسلمین إذ ذاک ولکن کانوا مغلوبین مقهورین لم یسمعهم إلا الصبر لیقضی الله أمرا کان مفعولا ولو سلم أن الخبیث کان مسلما فهو مسلم جمع من الکبائر ما لا یحیط به نطاق البیان وأنا أذهب إلى جواز لعن مثله على التعیین ولو لم یتصور أن یکون له مثل من الفاسقین والظاهر أنه لم یتب واحتمال توبته أضعف من إیمانه ویلحق به ابن زیاد وابن سعد وجماعة فلعنة الله عز وجل علیهم أجمعین وعلى أنصارهم وأعوانهم وشیعتهم ومن مال إلیهم إلى یوم الدین
🔹و من (آلوسی) می گویم: آن چیزی که به گمان من قول غالب است این است که یزید خبیث نبوت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را قبول نداشت، و مجموع آن چه که او با اهل حرم (ساکنان مکه) و با اهالی مدینه و عترت پاک و مطهر پیامبر(صلی الله علیه و آله) در حیاتشان و بعد از وفاتشان انجام داد و آن چه که از اعمال زشت و تلخ از او صادر شد (در رد نبوت پیامبر)،دلالتش از این ضعیف تر نیست که برگی از قرآن را در نجاسات و کثافات بیندازد، و گمان نمی کنم که مسلمانان و مومنان از او ترسیده بودند بلکه در مقابل او کاری از دستشان برنمی آمد به جز آن که صبر کنند تا قضای الهی صورت پذیرد و اگر بپذیریم که یزید خبیث مسلمان بوده است، او مسلمانی است که مرتکب تمام گناهان کبیره شده است که زبان از بیان آن عاجز است، و من (آلوسی) جواز لعن کسی مثل یزید را به اسم صادر می کنم هر چند تصور نشده که کسی از فاسقین مانند او بوده باشد و ظاهر آن است که او توبه نکرده است، و احتمال توبه ی او از ایمانش ضعیف تر است و ابن زیاد و عمر بن سعد و گروهی دیگر هم به او ملحق می شوند. پس لعنت خدای عز و جل تا قیامت بر تمامی آنان و بر یاورانشان و کسانی که آنان را کمک کردند و پیروانشان و کسانی که تا امروز به آنان تمایل دارند
▪️آثار اشک بر سیّدالشهداء علیه السلام در عالم ملکوت▪️
رسول خدا صلّی الله علیه وآله
🔹و خداوند فرشتگان مقرّب خود را امر مىکند که اشکهائى را که در قتل حسین از چشمها ریخته است بردارند و به پاسداران و خزّان بهشت بدهند، تا آن را با آب حیوان یعنى آب زندگى مخلوط و ممزوج کنند تا شیرینى آن آب زیاده شود.
🔹و آن فرشتگان آن اشکها را در هاویه دوزخ بریزند و با حمیم آن و صدید آن و غسّاق آن و غسلین آن ممزوج کنند تا شدّت حرارت آنها و بزرگى عذاب آنها هزار مرتبه مضاعف شود، و بر آنان که از اعداء آل محمّد به هاویه انتقال مىیابند، عذابْ شدید و سخت گردد.
🔹 ابن شاذان قمی رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه روایت کرده است:
✍ حدثنی أحمد بن محمد [بن] الجراح ، قال : حدثنی القاضی عمر بن الحسین قال : حدثنی آمنة بنت أحمد بن ذهل بن سلیمان الاعمش ، قالت: حدثنی أبی عن أبیه ، عن سلیمان بن مهران ، قال : حدثنی محمد بن کثیر ، قال : حدثنی أبو خیثمة ، عن عبد الله بن عمر قال : قال رسول الله صلى الله علیه وآله : بی انذرتم وبعلی بن أبی طالب علیهما السلام اهتدیتم ، وقرأ «إنما أنت منذر ولکل قوم هاد» وبالحسن أعطیتم الاحسان. وبالحسین تسعدون وبه تشقون ، ألا وإن الحسین باب من أبواب الجنة ، من عاداه حرم الله علیه رائحة الجنة .
🔸 عبد الله بن عمر نقل کرده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: شما توسط من هشدار داده شده و به واسطهی علی بن ابی طالب علیهما السلام هدایت شدید؛ سپس این آیه را قرائت فرمودند: «همانا تو هشدار دهندهای و برای هر قومی هدایت کنندهای است» و آنگاه فرمودند: به واسطهی حسن علیه السلام به شما احسان و نیکی عطا شد و به سبب حسین علیه السلام عدهای به سعادت رسیده و گروهی دچار شقاوت و گمراهی میشوند. آگاه باشید که حسین دری از درهای بهشت است، هر کس با او دشمنی کند، خداوند بوی بهشت را بر او حرام میگرداند.
📚 مائة منقبة، تألیف ابن شاذان قمی، صفحه ۲۵-۲۶، چاپ موسسه الامام المهدی علیه السلام
💠 خون گریه کردن امام زمان عجل الله فرجه برای امام حسین علیه السلام
🔹 امام زمان عجل الله فرجه در زیارت ناحیه مقدسه خطاب به امام حسین علیه السلام میفرمایند: هر صبح و شام بر تو ندبه و زاری میکنم و بر تو به جای اشک، خون گریه مینمایم ...
💠 ثواب کسی که آب نوشیده و یاد امام حسین علیه السلام نموده و قاتل آن حضرت را لعنت کند
💥 ابن قولویه قمی رضوان الله علیه روایت کرده است که داود رقی گفت: در محضر مبارک امام صادق علیه السلام بودم، حضرت آب طلبیدند و زمانی که آب را نوشیدند دیدم در حضرت حالت گریه پیدا شد و دو چشم آن حضرت غرق اشک شد سپس به من فرمودند: اى داود خدا قاتل حسین علیه السلام را لعنت کند، بندهای نیست که آب نوشیده و حسین علیه السلام را یاد نموده و قاتلش را لعنت کند مگر آنکه خداوند منان صد هزار حسنه براى او منظور میکند و صد هزار گناه از او محو کرده و صد هزار درجه مقامش را بالا برده و گویا صد هزار بنده آزاد کرده و روز قیامت حق تعالی او را با قلبی آرام و مطمئن محشورش میکند.
✍ ٢٩- حدثنا أبو الحسن على بن ثابت الدوالینى رضى الله عنه بمدینة السلام سنه اثنتین وخمسین وثلاث مأه قال: حدثنا محمد بن على بن عبد الصمد الکوفى قال: حدثنا علی بن عاصم عن محمد بن على بن موسى عن أبیه على بن موسى عن أبیه موسى بن جعفر عن أبیه جعفر بن محمد عن أبیه محمد بن على عن أبیه على بن الحسین عن أبیه الحسین بن على أبی طالب علیهم السلام قال: دخلت على رسول الله (ص) وعنده أبی بن کعب فقال لی رسول الله (ص): مرحبا بک یا أبا عبد الله یازین السموات والارضین قال له أبی: وکیف یکون یا رسول الله (ص) زین السموات والارضین أحد غیرک؟ قال: یا أبی والذی بعثنى بالحق نبیا ان الحسین بن على فی السماء اکبر منه فی الأرض وانه لمکتوب عن یمین عرش الله عز وجل: مصباح هدى وسفینه نجاه وامام خیر ویمن وعز وفخر وعلم وذخر .
🔸 امام حسین علیه السلام فرمودند: خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله رسیدم و نزد آن حضرت ابی بن کعب بود، رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمودند: خوش آمدی ای ابا عبد الله، ای زینتبخش آسمانها و زمین. ابی بن کعب عرض کرد: اى رسول خدا، چگونه ممکن است کسی غیر از شما زینتبخش آسمانها و زمین باشد؟ فرمودند: ای ابی، سوگند به آن کسی که مرا به رسالت برانگیخت، حسین بن علی علیهما السلام در آسمان جلوه بیشترى دارد و از عظمت والاتری برخوردار است، و اهل آسمان او را بهتر از اهل زمین میشناسند و احترام میگذارند، و در طرف راست عرش الهی نوشته شده است: «حسین علیه السلام چراغ هدایت و کشتى نجات، امام استوار، مایه عزت و افتخار و دریای علم و ذخایر است».
📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام، تالیف شیخ صدوق، جلد ۱، صفحه ۵۹-۶۰، حدیث ۲۹، چاپ انتشارات رضا مشهدی
✨ موفق بن احمد خوارزمی از علمای اهل تسنن روایت کرده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: یا على! اگر بندهای عبادت کند خدای عز و جل را به اندازه عمر نوح و به اندازه کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند و به قدری عمرش طولانی شود که هزار بار پیاده به مکه رود، و عمل حج انجام دهد، بعد هم در بین صفا و مروه در راه خدا مظلومانه شهید شود، ولی ولایت تو را نداشته باشد یا على، بوی بهشت به مشامش نخواهد رسید و وارد بهشت هم نخواهد شد.
🔹 جاحظ از مورخین و علمای بزرگ اهل سنت در مورد یزید مینویسد:
✍ ثم ولی یزید بن معاویة یزید الخمور ویزید القرود ویزید الفهود الفاسق فی بطنه المأبون فی فرجه، فعلیه لعنة الله و ملائکته.
🔸 آنگاه یزید بن معاویه به خلافت رسید (خلافت را غصب کرد)؛ همان یزید شرابخوار و بوزینهباز و پلنگباز و فاسقی که به بیماری ابنه مبتلا بود؛ پس لعنت خدا و فرشتگانش بر او باد.
📚 البیان و التبیین، تالیف جاحظ، جلد ۲، صفحه ۱۲۳، چاپ مکتبة الخانجی بالقاهرة
▪️ای پسر شبیب! اگر دوست داری مانند ثواب شهیدان رکاب حسین علیه السلام برای تو باشد، هر زمان به یاد او افتادی بگو: «یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً» (ای کاش من با ایشان بودم تا به بهرۀ عظیم نائل می گشتم.)
در باب ثواب زیارت ائمه اطهار علیهم السلام بخصوص مولی الکونین امام حسین علیه السلام روایات زیادی وارد شده است که با مطالعه و دقت در آن عظمت و تاثیر زیارت آشکار می شود، در این مطلب یکی از روایات نورانی که در عظمت زیارت سید الشهداء علیه السلام وارد شده را نقل می کنیم
💠 محدث جلیل القدر ابن قولویه قمی رضوان الله علیه در کتاب شریف "کامل الزیارات" چنین نقل می کند:
🔸حدثنی أبی رحمه الله، عن سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد بن عیسى، عن ابن فضال، عن عبد الله بن مسکان، عن أبی عبد الله (علیه السلام)، قال: من أتى قبر الحسین ( علیه السلام ) کتبه الله فی علیین
امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام برود، خداوند متعال او را در اعلی علیین قرار می دهد
عزاداری بر سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله علیه السلام و اهل بیت ایشان امری واجب است. چرا که شعائر حسینیه است که دین را زنده نگاه داشته و تمام همت منافقین و شیاطین بر این است که در این عزاداری ها تشکیک وارد کنند
شخصی که مصداق آیه "فی قلوبهم مرض" است شبهه کرده بود که چرا بر سر و صورت خود می زنید، شما باید به جای عزاداری به مطالعه سیره زندگانی امام حسین علیه السلام بپردازید و به آن عمل کنید
خب! جناب فهمیده!!!
عزاداری کردن چه منافاتی با مطالعه و عمل به سیره زندگانی سید الشهداء علیه السلام دارد؟ بلکه عزاداری بر امام حسین علیه السلام، جزء سیره اهل بیت علیهم السلام است
🔹شیخ طوسی رضوان الله علیه در کتاب شریف "تهذیب الاحکام" از امام صادق علیه السلام چنین نقل می کند:
🔸وقد شققن الجیوب ولطمن الخدود الفاطمیات على الحسین بن علی علیهما السلام ، وعلى مثله تلطم الخدود وتشق الجیوب
🔸امام صادق علیه السلام فرمود: دختران حضرت فاطمه علیهن السلام بر امام حسین علیه السلام گریبان دریدند و بر سر و صورت لطمه زدند، و بر مثل امام حسین علیه السلام باید بر سر و صورت لطمه زد و گریبانها درید
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: جبرئیل امین برایم خبر آورد که خداوند فرمود: ولایت علی بن ابی طالب (علیهما السلام) دژ و پناهگاه امن من است؛ پس هر کس داخل این پناهگاه شود از عذاب من در امان خواهد بود.
🏴توصیۀ علّامه حسینی طهرانی به سیاهپوش کردن منزل در ایّام عزا🏴
🔹مرحومه والده فقط غذاىمختصرى به بچّه ها میدادند و ما را بدون بالش مىخواباندند و اگر فرزندان بالشى زیر سرشان گذاشته بودند بالش را از زیر سرشان برمىداشتند و مىگفتند: امشب شب اسیرى آل الله است، به یاد مصائب اهلبیت امام حسین در روز عاشورا و شام غریبان باشید. 🔹می فرمودند: در لیالى و ایّام شهادت معصومین علیهمالسّلام منزل را سیاه پوش کنید و منزل خودشان هم همیشه در ایّام عزا با کتیبه هائى که منقّش به اشعار محتشم کاشانى بود سیاه پوش مىشد. «1» در عزاى حضرت سیّدالشّهداء علیهالسّلام از آغاز محرّم تا شهادت امام حسن عسکرى علیهالسّلام (هشتم ربیع الأوّل) نیز سیاهىهاى منزل را جمع نمیکردند، و ما را به حفظ احترام این کتیبه ها که نشانه عزاى حضرت اباعبدالله علیهالسّلام بود. 🔹علاوه بر روزهاى شهادت که در منزل خودشان مجلس روضه برپا بود
✍هر که به #خواستگارى دختر شما آید و به #تقوا و تدیّن و امانتدارى او مطمئن مىباشید با او #موافقت کنید، وگرنه سبب #فتنه و #فساد_بزرگى بر روى #زمین خواهید شد..🍃
✍ حدثنا جعفر بن محمد بن مسرور رحمه الله ، قال: حدثنا الحسین بن محمد بن عامر ، عن عمه عبد الله بن عامر ، عن إبراهیم بن أبی محمود ، قال : قال الرضا علیه السلام : إن المحرم شهر کان أهل الجاهلیة یحرمون فیه القتال ، فاستحلت فیه دماؤنا ، وهتکت فیه حرمتنا ، وسبی فیه ذرارینا ونساؤنا ، وأضرمت النیران فی مضاربنا ، وانتهب ما فیها من ثقلنا ، ولم ترع لرسول الله صلى الله علیه وآله حرمة فی أمرنا. إن یوم الحسین أقرح جفوننا ، وأسبل دموعنا ، وأذل عزیزنا ، بأرض کرب وبلاء ، أورثتنا الکرب والبلاء ، إلى یوم الانقضاء ، فعلى مثل الحسین فلیبک الباکون ، فإن البکاء یحط الذنوب العظام. ثم قال علیه السلام : کان أبی صلوات الله علیه إذا دخل شهر المحرم لا یرى ضاحکا ، وکانت الکآبة تغلب علیه حتى یمضی منه عشرة أیام ، فإذا کان یوم العاشر کان ذلک الیوم یوم مصیبته وحزنه وبکائه ، ویقول: هو الیوم الذی قتل فیه الحسین صلوات الله علیه .
🔸 امام رضا علیه السلام فرمودند: محرم ماهى بود که اهل جاهلیت جنگ را در آن حرام میدانستند؛ ولی خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتک کردند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردند و آتش به خیمههای ما زدند و آنچه در آن بود به تاراج بردند و در امر ما رعایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نکردند، روز شهادت امام حسین علیه السلام چشمان ما را آزرده است و اشک ما را روان ساخت و عزیز ما را در زمین کربلا خوار کردند و گرفتاری و بلا به ما دچار ساخت تا روز قیامت، بر مانند حسین علیه السلام باید گریست، این گریه گناهان بزرگ را میریزد. پدرم (حضرت امام کاظم علیه السلام) اینگونه بود که هنگامی ماه محرم میشد خنده بر لب نداشتند و اندوه بر ایشان غالب بود تا روز دهم، روز دهم روز مصیبت و حزن و گریهاش بود و میفرمودند: در این روز حسین کشته شد.
✍طبیعی است وقتی می بینیم که #معصومین میفرمایند ما در #گرفتاریها به مادرمان #حضرت_زهرا(س) متصل می شویم و به وی #استغاثه می کنیم، بنابراین به خصوص #نماز_استغاثه به حضرت زهرا(س) بهترین راه برای #توسل است.
🍃اما #مهمترین راه توسل و #استغاثه به حضرت این است که البته ناگفته نماند انسان تا آنجایی که می تواند نمی گوییم نعل به نعل بلکه می گوییم تا آنجایی که می تواند باید #پیرو آن حضرات هم باشد، نه اینکه تا هر وقت گرفتار شدیم #سمت آنها برویم و یک نماز استغاثه بخوانیم. پس حداقل برای دختران و بانوان این است که حجاب خود را #رعایت کنند و با این شرط وقتی استغاثه کردیم آن وقت مشکلمان #حل می شود.!
﷽ 💠عالم بزرگوار جناب علی ربانی خلخالی در کتاب گرانقدر "ستاره درخشان شام" چنین نقل می کند:
از امام سجاد علیه السلام پرسیدند: سخت ترین مصائب شما در سفر کربلا کجا بود؟ فرمود: (الشام الشام الشام)
امام سجاد علیه السلام به نعمان بن منذر مدائنی فرمود: در شام هفت مصیبت بر ما وارد آوردند که از آغاز اسیری تا آخر، چنین مصیبتی بر ما وارد نشده بود
1. ستمگران در شام اطراف ما را با شمشیرهای برهنه و نیزه های استوار احاطه کرده و بر ما حمله می کردند و کعب نیزه به ما می زدند. آنان ما را در میان جمعیت بسیار نگهداشتند و ساز و طبل می زدند
2. سرهای شهدا را میان هودجهای زنهای ما قرار دادند و سر عمویم عباس علیه السلام را در برابر چشم عمه هایم زینب و ام کلثوم علیهما السلام نگهداشتند، و سر برادرم علی اکبر علیه السلام و پسر عمویم قاسم علیه السلام را در برابر چشم سکینه و فاطمه (خواهرم) می آوردند و با سرها بازی می کردند، و گاهی سرها بر زمین می افتاد و زیر سم ستوران قرار می گرفت
3. زنهای شامی از بالای بام، آب و آتش بر سر ما می ریختند. آتش به عمامه ام افتاد، ولی چون دستهایم را به گردنم بسته بودند، نتوانستم آن را خاموش کنم. در نتیجه عمامه ام سوخت و آتش به سرم رسید و سرم را نیز سوزانید
4. از طلوع خورشید تا نزدیک غروب ما را همراه ساز و آواز، در برابر تماشای مردم در کوچه و بازار گردش دادند و می گفتند: ای مردم، بکشید اینها را که در اسلام هیچگونه احترامی ندارند
5. ما را به یک ریسمان بستند و با این حال ما را از در خانه یهود و نصاری عبور دادند، و به آنها می گفتند: اینها همان افرادی هستند که پدرانشان، پدران شما را (در خیبر و...) کشتند و خانه های آنها را ویران کردند، امروز شما انتقام آنها را از اینها بگیرید
یا نعمان فما بقی احد منهم الا وقد القی علینا من التراب و الاحجار والاخشاب ما اراد
ای نعمان، هیچ کس از آنها نماند مگر اینکه هر چقدر می خواست از خاک و سنگ و چوب به سوی ما افکند
6. ما را به بازار برده فروشان بردند و خواستند ما را به جای غلام و کنیز بفروشند ولی خداوند این موضوع را برای آنها مقدور نساخت
7. ما را در مکانی جای دادند که سقف نداشت، روزها از گرما و ترس کشته شدن، همواره در وحشت و اضطراب به سر می بردیم
📓 ستاره درخشان شام حضرت رقیه (سلام الله علیها) دختر امام حسین (علیه السلام).ص128.ط انتشارات مکتب الحسین علیه السلام
در مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اگر بمیریم باز هم کم است. چرا که حق مصائب آن حضرت با چند قطره اشک و عزاداری ادا نمی شود.
💠 قطرهای از مناقب معصومین علیهم السلام در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله
🔹 ابن شاذان قمی رضوان الله علیه روایت کرده است:
✍ حدثنی محمد بن عبد الله بن عبیدالله بن مرة رحمه الله قال : حدثنا عبد الله بن محمد البغوی قال : حدثنی علی بن الجعد ، قال : حدثنی أحمد بن وهب بن منصور ، قال : حدثنی أبو قبیصة شریح بن محمد العنبری ، قال : حدثنی نافع ، عن عبد الله بن عمر ابن الخطاب قال : قال رسول الله صلى الله علیه وآله لعلی بن أبی طالب علیهما السلام : یا علی أنا نذیر أمتی ، وأنت هادیها ، والحسن قائدها ، الحسین سائقها ، وعلی ابن الحسین جامعها ، ومحمد بن علی عارفها ، وجعفر بن محمد کاتبها ، وموسى بن جعفر محصیها ، وعلی بن موسى معبرها ومنجیها وطارد مبغضیها ومدنی مؤمنیها ومحمد بن علی قائمها وسائقها ، وعلی بن محمد ساترها وعالمها ، والحسن ابن علی منادیها ومعطیها ، والقائم الخلف ساقیها ومناشدها «إن فی ذلک لآیات للمتوسمین» یا عبد الله.
🔸 عبد الله بن عمر نقل کرده است که پیامبر صلی الله علیه و آله به امیر المومنین علیه السلام فرمودند: ای علی! من هشداردهنده امتم هستم و تو هدایتکننده امت و حسن پیشوای این امت و حسین راهنما و هدایتکننده و علی بن الحسین جمعکننده امت و محمد بن علی عارف امت و جعفر بن محمد کاتب امت و موسی بن جعفر شمارهکننده امت و علی بن موسی عبوردهنده و نجاتدهنده امت و دورکننده کینهتوزان و دشمنان و جمعکننده مومنین و محمد بن على قائم و رساننده امت و على بن محمد پوشاننده [عیوب] و عالم امت و حسن بن علی ندادهنده وعطاکننده امت و قائم فرزند حسن، ساقی و معرف امت است. سپس پیامبر خطاب به عبد الله بن عمر نموده و این آیه را تلاوت فرمودند: «در این مطلب برای هوشمندان، عبرت و بصیرت بسیار است.» ای عبد الله!
📚 مائة منقبة، تالیف ابن شاذان قمی، صفحه ۲۸-۲۹، چاپ انتشارات انصار المهدی علیه السلام
1. آنکه از باده محبّت پروردگار سرمست نشده و در هوشیارى بسرمىبرد، هیچ خوشى و عیشى در این دنیا ندارد. و آنکه از شراب عشق ننوشیده و در سنگینى مستى، حجاب أنانیّت را کنار نزده و جان نباختهاست، رأى صواب و دوراندیشى را ازدست دادهاست. 2. کسى که عمر او تباه شد و از حضرت محبوب هیچ نصیب و بهرهاى ندارد، باید بر حال زار خود سخت بگرید! و لذا در مورد کسى که عشق و محبّت حضرت حقّ در دل او موج مىزند و آن عشق و شور او را به سوى خدایش هدایت میکند، مىفرمودند: زندگى هیچکس به شیرینى زندگى عاشق و محبّ خدا نیست. اگر انسان لباس و مسکن و خوراک نداشته باشد، و بالجمله بر کنار از زخارف دنیا باشد، ولى دل او از عشق و محبّت پروردگار گرم و روشن باشد، أحدى در عالم، در خوشى و سرور و شادمانى به پاى او نمىرسد. روزى در خدمتشان به زیارت أهل قبور رفته بودیم، فرمودند: «روى بعضى از قبرها نوشتهاند: «جوان ناکام»! کسى که ازدواج نکرده از دنیا برود ناکام نیست، ناکام آن کسىاست که به وصال حضرت أحدیّت نرسیده و شراب وصل او را ذوق نکرده است.
💠 امیر المومنین علیه السلام همراه حق و قرآن و قرآن و حق همراه ایشان (به روایت اهل سنت)
🔹 زمخشری عالم بزرگ اهل سنت روایت کرده است:
✍ ۹۸- استأذن أبو ثابت مولى علی رضی الله عنه على أم سلمة، فقالت: مرحبا بک یا أبا ثابت، ثم قالت: یا أبا ثابت أین طار قلبک حین طارت القلوب مطیرها؟ قال: تبع علیا، قالت: وفقت، والذی نفسی بیده لقد سمعت رسول الله صلّى الله علیه وسلّم یقول: علی مع الحق والقرآن، والحق والقرآن مع علی، ولن یتفرقا حتى یردا علیّ الحوض.
🔸 ابو ثابت مولی علی برای ورود بر ام سلمه (رضوان الله علیها) اجازه خواست. ام سلمه گفت: خوش آمدی ای ابا ثابت، وقتی دلها به هر سو پرواز میکرد، تو دلت به کدام سو پر کشید؟ ابو ثابت گفت: به دنبال علی بن ابی طالب (علیهما السلام). ام سلمه گفت: سوگند به خدایی که جانم در قبضه قدرت اوست، موفق شدی؛ از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که میفرمود: علی همراه حق و قرآن است و حق و قرآن همراه علی، از هم جدا نخواهند بود تا در حوض کوثر به من بازگردند.
📚 ربیع الابرار و نصوص الاخبار، تألیف زمخشری، جلد ۲، صفحه ۱۷۳، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات
💠محمد بن محمد حافظی بخاری (مشهور به خواجه محمد پارسا)، عالم حنفی مذهب، می نویسد:
ولم یخلف الحسن العسکری رضی الله عنه ولدا ظاهرا ولا باطنا غیر أبی القاسم محمد المنتظر المسمى بالقائم عند الامامیة وکان مولد المنتظر رضی الله عنه لیلة النصف من شعبان سنة خمس وخمسین ومأتین وأمه أم ولد یقال لها نرجس توفی أبوه رضی الله عنهما وله ست سنین أو خمس سنین.
📓الحافظی البخاری، محمد بن محمد بن محمود (المتوفى 865 هـ)، فصل الخطاب بوصل الأحباب، ص443.
حسن عسکری رضی الله عنه هیچ فرزند ظاهر و باطنی به جز ابوالقاسم محمد منتظر مسمی به قائم در نزد امامیه از خود بر جای نگذاشت و ولادت منتظَر رضی الله عنه در شب نیمه ی شعبان سال 255 هجری بود و مادرش ام ولد که به او نرجس گفته می شود بود و پدرش که خداوند از هر دوی آن ها راضی باد در حالی که منتظَر پنج یا شش سال داشت از دنیا رفت.
کسی که به زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) برود، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) برای زوّار قبر فرزندش حضرت امام حسین (علیه السلام) حاضر شده و طلب آمرزش برای گناهان ایشان می نماید.
💠 عاقبت دوستی و دشمنی با امیر المومنین علیه السلام در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله
🔹 شیخ مفید رضوان الله علیه روایت کرده است:
✍ ٧- قال: أخبرنی أبو الحسن علی بن محمد بن خالد المیثمی قال: حدثنا أبو بکر محمد بن الحسین بن المستنیر [ قال: حدثنا الحسین بن محمد بن الحسین بن مصعب ] قال: حدثنا عباد بن یعقوب قال: حدثنا أبو عبد الرحمن المسعودی، عن کثیر النواء، عن أبی مریم الخولانی، عن مالک بن ضمرة، قال: قال أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام: أخذ رسول الله صلى الله علیه وآله بیدی فقال:من تابع هؤلاء الخمس ثم مات وهو یحبک فقد قضى نحبه، ومن مات وهو یبغضک فقد مات میتة جاهلیة یحاسب بما یعمل فی الاسلام، ومن عاش بعدک وهو یحبک ختم الله له بالامن والایمان حتى یرد علی الحوض.
🔸 امیر المومنین فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله دست مرا گرفت و فرمودند: هر کس از این پنج انگشت تبعیت فرمانبری کند و با دوستی تو بمیرد به پیمان خویش عمل نموده است، و هر کس بمیرد و تو را دشمن بدارد به مرگ جاهلیت مرده است (حالی که عرب قبل از اسلام داشت و به خدا و رسول و شرایع دین الهی جاهل بود)، و نسبت به وظائف اسلامی مورد مواخذه و حساب و کتاب قرار خواهد گرفت، و هر کس پس از تو زنده مانده و تو را دوست داشته باشد خداوند کار او را با امنیت و ایمان به پایان رساند تا اینکه در کنار حوض (کوثر) بر من وارد شود.
📚 امالی شیخ مفید، مجلس ۱، حدیث ۷، صفحه ۱۰، چاپ انتشارات دار المرتضی
💠 شمهای از فضائل امیر المومنین علیه السلام در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله
🔹 شیخ صدوق رضوان الله علیه روایت کرده است:
🔸 سلمه بن قیس گفت: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: علی علیه السلام در آسمان هفتم مثل خورشید تابان ظهرگاهی میدرخشد و در آسمان دنیا مثل ماه درخشنده شب است. خداوند از فضیلت به علی بهرهای عطا کرده است که اگر در میان ساکنان زمین پراکنده شود، همگی نصیب میبردند. همچنین از فهم به او بهرهای داده است که اگر میان مردمان زمین پخش شود، همه بهرهمند میشوند. علی علیه السلام در نرمخویی به لوط پیامبر، خلق و خوی به یحیی، در زهد به ایوب، در سخاوت به ابراهیم خلیل، در نشاط مثل سلیمان بن داود، در توانمندی به حضرت داود علیهم السلام شباهت دارد. روی پردههای بهشت نام علی نوشته شده است. پروردگارم به من مژده داد که علی به وجود میآید. نزد من برای او مژدهای است بر ستوده بودنش نزد حق و پاک بودنش در جمع فرشتگان. على علیه السلام تربیت شده مخصوص من است و نیز اعلان و چراغ هدایت من و بهشت من است و همچنین همدم من. پروردگارم مرا به وجود على انس بخشید پس از خداوندم خواستم که او را قبل از من قبض روح نکند و نیز خواستم که فیض شهادت را پس از من نصیب على سازد، من وارد بهشت شدم در حالی که دیدم حوریان علی بیش از برگ درختان و قصرهای علی به شمار انسانهاست. على از من و من از علی هستم. هر که ولایت علی را بپذیرد، مرا پذیرفته است. دوست داشتن على نعمت و پیروی کردن از او فضیلت است که فرشتگان آن را باور دارند و جنهای صالح به او میپیوندند. بیگمان پس از من بهتر از علی بر زمین قدم نمیگذارد. على عزت است و مایه مباهات و راهنمای راه خداست. علی نه شتابزده است و نه در تباهی سهلانگاری دارد و نه عناد میورزد. زمین علی را حمل میکند و او را گرامی میدارد. پس از من، گرامیتر از علی را مادری نزاییده است. علی به هر جا فرود آمده، آنجا را مبارک ساخته است. خداوند حکمت را بر او نازل کرده و آن را با فهمش پوشانده است، فرشتگان همنشین علی هستند و او آنها را نمیبیند. اگر بنا بود پس از من به کسی وحی شود، به علی وحی میشد. خداوند به سبب وجود علی محافل را آراسته و لشکریان را گرامی داشته و شهرها را سبزی بخشیده و به سپاهیان عزت ارزانی داشته است. مثل علی، خانه خداست که حاجیان به زیارتش میروند، در حالی که به زیارت کسی نمیرود. علی به ماه میماند که وقتی در تاریکی طلوع میکند، ظلمت و تاریکی را از بین میبرد. بر آمدن در تاریکیها پرتو میافکند. علی مثل خورشید است که به هنگام طلوع همه جا را روشن میکند. خداوند در کتاب خود او را وصف کرده و در کلام خویش او را ستوده است و نیز آثارش را در او توصیف کرده و در منازل کرامت، روانش ساخته است. پس او در زندگی بزرگ و در مرگ شهید است.
📚 امالی شیخ صدوق، مجلس ۲، حدیث ۷، صفحه ۱۸، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات
💠 اعتراف تفتازانی به نزول آیه ولایت در شأن امیر المومنین علیه السلام پس از خاتم بخشی در رکوع نماز
🔹 تفتازانی عالم بزرگ اهل سنت مینویسد:
✍ إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» نزلت باتفاق المفسرین فی علی بن أبی طالب (رضی اللّه عنه) حین أعطى السائل خاتمه و هو راکع فی صلاته.
🔸 آیه «ولی شما فقط خدا، پیامبر و مومنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات میدهند.» به اتفاق مفسرین، در حق علی بن ابی طالب (علیهما السلام) بعد از آن که در حال رکوع نماز به سائل انگشتر داد، نازل شده است.
﷽ ولایت مطلقه امیر المؤمنین علیه السلام مُلک و ملکوت را گرفته است ولی وقتی که مقدّمات قیامت بر پا می شود، آن ولایت ظهور می کند و بروز می نماید و از خفاء و کمون به عالم شهادت تجلی می کند. الان هم آن ولایت هست ولی برای عامّه مردم ظهور ندارد، مختفی است و مردم او را حس نمی کنند و ادراک نمی نمایند بلی برای خواص از مردم که به جهاد اکبر رفته اند و منازل اخلاص را طی نموده و از بندگان مقرب و مخلص پروردگار شده اند ظهور دارد آنان تمام حرکات و سکنات در عوالم را تحت سیطره و هیمنه ولایت می بینند، اما در رجعت ظهور ولایت برای عموم مردم است. در روایت بسیار داریم که ( علیٌ قَسیمُ الجَنَّهِ وَ النّار) علی قسمت کننده بهشت و جهنم است. (و لا یَجوزُ اَحَدٌ عَلَی الصِّراطِ اِلّا وَ کَتَبَ عَلِیٌ لَهُ الجَواز.) هیچ کس از صراط عبور نمی کند مگر آنکه علی برای او پروانه عبور نوشته باشد. علی دابَّه الارض است و با عصای موسی چهره مؤمنان را جلا می دهد و روشن می کند و با میسَم خود صورت کافران را داغ می نهد و یکایک از افراد مؤمن را از کافر و منافق جدا می کند حق را از باطل متمیز می گرداند بهشتی و دوزخی را مشخص می کند. یک جلوه مختصر در این دنیا نموده همه را مبهوت و متحیر کرده؛ گبر و ترسا و یهودی بر عظمتش معترف و کاروان وجود برای پیدا کردن مقام و منزلتش در حرکت.
🔹 کافی: عبید بن زراره، از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود: چون ابو طالب رضی اللّه عنه درگذشت، جبرئیل بر رسول خدا نازل شد و گفت: ای محمد! از مکه خارج شو، زیرا دیگر در آن یاوری نداری. با مرگ ابو طالب، قریش بر پیامبر صلی الله علیه و آله شوریدند و آن حضرت ترسان از مکه گریخت تا به کوهی به نام «الحَجُون» رسید و در آن پناه گرفت.
📚 بحارالانوار جلد نوزدهم : الجامعة لدرر أخبار الائمة الأطهار تالیف محمدباقر المجلسی.
تحریف کتمان حدیث غدیر از سوی برخی از صحابه و مبتلا شدن آنان به امراض مختلف در اثر انکار حقیقت از سوی برخی از علمای اهل سنت!
حدیث شریف غدیر یکی از ادله ی قاطع پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام در اثبات خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام می باشد که مخالفین شیعه همواره سعی کرده اند تا از طرق مختلف به تحریف (لفظی و معنوی) و سانسور آن بپردازند.
🔸ابن اثیر جزری (عالم مشهور اهل سنت) در روایتی که آن را از ابن عقده نقل می کند چنین آورده است:
أورده ابْنُ عقدة وروى بإسناده عن أَبِی غیلان سعد بن طَالِب، عن أَبِی إِسْحَاق، عن عَمْرو ذی مرّ، ویزید بن یثیع، وسعید بْن وهب، وهانئ بْن هانئ- قال أَبُو إِسْحَاق: وحدَّثنی من لا أحصى: أن علیًا نشد النَّاس فِی الرحبة: من سَمِعَ قول رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ، اللَّهمّ وَالِ من والاه وعاد من عاداه» . فقام نفر شهدوا أنهم سمعوا ذَلِکَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، وکتم قوم، فما خرجوا من الدنیا حتَّى عموا، وأصابتهم آفة، منهم: یزید بْن ودیعة، وعبد الرَّحْمَن بْن مدلج. أخرجه أبو موسی.
📓ابن أثیر الجزری، عز الدین بن الأثیر أبی الحسن علی بن محمد (المتوفی 630هـ)، أسد الغابة فی معرفة الصحابة، ج3، ص487، المحقق: علی محمد معوض - عادل أحمد عبد الموجود، الناشر: دار الکتب العلمیة، الطبعة: الأولى، 1415هـ - 1994 م.
ابن عقده با سند خودش از ابواسحاق نقل کرده که وی گفت افرادی که تعداد آن ها به شماره نمی آید برایم نقل کردند که علی بن ابی طالب علیهما السلام مردم را در رحبه فراخواند و گفت: چه کسی این سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را که فرمود »من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه» شنیده است؟ تعدادی بلند شدند و شهادت دادند که این سخن را از پیامبر (ص) شنیدند و گروهی این را کتمان کردند و از دنیا نرفتند مگر این که نابینا شدند و مبتلا به بیماری شدند.از جمله ی آن ها: یزید بن ودیعه و عبدالرحمن بن مدلج می باشند.این روایت را ابوموسی نقل کرده است.
✨چقدر سخت است، اگر برای ما این امر ملکه نشود که در هر کاری که میخواهیم اقدام کنیم و انجام دهیم، ابتدا #رضایت و عدم رضایت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف را در نظر نگیریم و رضایت و خوشنودی او را جلب ننماییم!
💠 آیه مباهله بزرگترین فضیلت اهل بیت علیهم السلام (به اعتراف اهل سنت)
🔹 زمخشری از علما و مفسرین بزرگ اهل سنت مینویسد:
✍ وفیه دلیل لا شیء أقوی منه علی فضل أصحاب الکساء علیهم السلام.
🔸 در این روایت دلیلی است که قویتر از آیه مباهله در فضیلت اصحاب کساء (پیامبر، امیر المومنین، حضرت زهرا، حضرت امام حسن و امام حسین علیهم السلام) حدیثی نداریم.
📚 تفسیر الکشاف، تألیف زمخشری، صفحه ۱۷۵، چاپ دار المعرفة
💠 اذعان محمد بن طلحه شافعى به فضائل امام کاظم علیه السلام
🔹 محمد بن طلحه شافعى از علمای اهل سنت مینویسد:
✍ أبی الحسن موسى بن جعفر الکاظم ( علیهما السلام ) الإمام موسى الکاظم ( علیه السلام ) هو الإمام الکبیر القدر ، العظیم الشأن ، الکبیر المجتهد ، الجاد فی الاجتهاد ، المشهور بالعبادة ، المواظب على الطاعات ، المشهود له بالکرامات ، یبیت اللیل ساجدا وقائما ، ویقطع النهار متصدقا وصائما ، ولفرط حلمه وتجاوزه عن المعتدین علیه دعى کاظما، کان یجازى المسئ بإحسانه إلیه ویقابل الجانی بعفوه عنه ، ولکثرة عبادته کان یسمى بالعبد الصالح، ویعرف بالعراق باب الحوائج إلى الله لنجح مطالب المتوسلین إلى الله تعالى به ، کرامته تحار منها العقول و تقضی بأن له عند اللّه تعالى صدق لا تزل و لا تزول.
🔸 ابی الحسن، موسی بن جعفر الکاظم، امام کاظم سلام الله علیهما؛ او امامی بزرگقدر، عظیم الشان، بسیار متهجد، اهل جدیت در کوشش، کسی که کرامات او آشکار و به عبادت مشهور، و به طاعت مواظب بود. شبها را در حال سجود و قیام سپری میکرد و روزها را با صدقه دادن و روزه گرفتن میگذرانید و به خاطر شدت حلم و گذشتی که نسبت به جسارتکنندگان به خود داشت، کاظم خوانده میشد. کسی را که به او بدی میکرد با نیکی و احسان پاسخ میداد. با جنایتکننده نسبت به خویش، با عفو و بخشش مقابله میکرد؛ و به خاطر کثرت عباداتش عبد صالح نام گرفت، و در عراق به باب الحوائج الی الله مشهور است، چرا که کسانی که به وسیله او به خدای توانا متوسل میشوند، از توسل خویش نتیجه میگیرند. کراماتش عقلها را حیران میکند و مسلم میسازد که آن حضرت نزد خدا گامی راست و استوار دارد، آنچنان که لغزیدن و نابودی در آن نیست.
📚 مطالب السؤول، تألیف محمد بن طلحه شافعی، صفحه ۲۸۹، چاپ موسسه البلاغ
▪️برید بن معاویه میگوید: در نزد حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام بودم که مردى از اهل خراسان که پیاده از آنجا حرکت نموده بود بر حضرت داخل شد و پاهاى خود را بیرون آورده نشان داد که همه شکافته و پاره پاره شده بود.
▪️عرض کرد: «یابن رسول الله! به خدا سوگند که انگیزه حرکت من از خراسان تا اینجا جز محبّت شما اهل بیت نبوده است.»
▪️حضرت فرمودند: «به خدا سوگند اگر پاره سنگى ما را دوست داشته باشد، خدا او را با ما محشور گرداند؛ و مگر حقیقت دین غیر از محبّت چیز دیگرى است؟»
و خداوند در قرآن کریم می فرماید: ای پیغمبر به مردم بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید.
و نیز می فرماید: انصار مدینه مهاجرینی را که از مکه بدانجا هجرت کردند دوست داشتند. مگر دین غیر از محبت چیز دیگری است؟
آلوسی (عالم مشهور اهل سنت): اگر کسی سگِ امیرالمومنین باشد بهشتی و اهل نجات است!
بارها شاهد آن بوده ایم که مخالفین شیعه با سوء استفاده از تشبیهات و تمثیلات برخی از شیعیان در اشعار و سخنانشان به تمسخر شیعیان می پردازند.
یکی از این تعبیرات استفاده از کلمه ی «سگ» می باشد که فارغ از توضیحات و پاسخ حلی در استفاده از چنین تعبیری و همچنین فارغ از درستی یا نادرستی استفاده از چنین تعبیراتی، در این مطلب قصد داریم تا به کلامی جالب از آلوسی - عالم مشهور و متعصب اهل سنت - اشاره کنیم.
وی در کتاب تفسیرش می نویسد:
وقد اشتهر القول بدخول هذا الکلب الجنة حتى إن بعض الشیعة یسمون أبناءهم بکلب علی ویؤمل من سمی بذلک النجاة بالقیاس الأولوی على ما ذکر وینشد:
فتیة الکهف نجا کلبهم ... کیف لا ینجو غدا کلب علی
ولعمری إن قبله علی کرم الله تعالى وجهه کلبا له نجا ...
📚 الآلوسی البغدادی الحنفی، أبو الفضل شهاب الدین السید محمود بن عبد الله (المتوفى1270هـ)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج15، ص238، المحقق: ماهر حبوش، الناشر: مؤسسة الرسالة – بیروت، الطبعة: الأولى، 1431 هـ - 2010 م.
اعتقاد به وارد شدن این سگ (سگ اصحاب کهف) به بهشت به شهرت رسیده است تا جایی که برخی از شیعیان فرزندانشان را به «کلب علی» (سگ علی) نامگذاری می کنند و کسی که چنین نامگذاری شده از باب قیاس اولویت امید نجات و بهشتی شدن دارد و چنین سروده شده است:
سگ جوانان کهف نجات یافت و بهشتی شد.چگونه فردای قیامت سگ علی بهشتی نشود؟
و به جان خودم سوگند اگر علی کرم الله تعالی وجهه او را به عنوان سگ خود بپذیرد نجات یافته و بهشتی می شود ...
💠 حقانیت غدیر و امامت و ضلالت خلفای غاصب در کلام حضرت زهرا سلام الله علیها
🔹 شیخ ابو القاسم خزاز قمی رضوان الله علیه روایت کرده است:
🔸 محمود بن لبید گوید: چون رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفت، حضرت فاطمه سلام الله علیها نزد قبر شهدای احد و قبر حمزه علیه و میآمد و در آنجا میگریست؛ روزى آن حضرت را دیدم که بالاى قبر حمزه آمده و گریه میکند؛ او را به حال خود گذاردم تا آرام شد، [آنگاه] نزدش آمدم و بر او سلام کردم و عرض کردم: اى سرور زنان شما که [با این گریه خود] شاهرگ قلب مرا پاره کردید؟ فرمود: اى ابا عمر، گریه بر من سزاوار نیست زیرا به فقدان بهترین پدران یعنی رسول خدا صلی الله علیه و آله گرفتار شدم، سپس این شعر را [که ترجمهاش این است] انشاء فرمود: هر که مرد، نامش از بین رود ولی نام پدر من به خدا سوگند تا من زندهام بزرگ است. عرض کردم: اى بانوی من، سوالى دارم که در سینه من خلجان کرده و میخواهم از شما بپرسم؟ فرمود: بپرس، عرض کردم: آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله پیش از مرگش به امامت علی علیه السلام تصریح کرد؟ فرمود: بسیار عجیب است! آیا روز غدیر خم را فراموش کردهاید؟ عرض کردم: بلی [جریان غدیر خم] صحیح است، ولی به آنچه در پنهانی [رسول خدا صلى الله علیه و آله] به شما خبر داده مرا آگاه فرما. فرمود: خدا را گواه میگیرم که شنیدم میفرمود: علی بهترین کسی است که او را پس از خود در میان شما میگذارم؛ و او امام و خلیفه بعد از من میباشد، و پدر دو سبط من است، و نه تن از صلب حسین امامان نیکوکارند، که اگر پیرویشان کنید ایشان را راهنمایانی هدایت کننده وهدایت شده مییابید، و اگر مخالفتشان کنید اختلاف و تفرقه تا روز قیامت در میان شما باشد، عرض کردم: اى بانوى من پس برای چه از گرفتن حقش خوددارى کرد؟ فرمود: اى ابا عمر رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود: مثل امام - یا آنکه فرمود: مثل علی - همانند کعبه است که به سوی او روند و او به جانب کسی نمیآید؛سپس فرمود: به خدا سوگند اگر حق را بر اهلش واگذارده بودند و از عترت پیغمبرشان پیروی کرده بودند در باره خداوند دو نفر با هم اختلاف نمیکردند و گذشتگان و آیندگان [امامت] را از هم ارث میبردند تا قائم ما که نهمین فرزند حسین است قیام کند، ولکن آن کس که خدایش به عقب انداخته مقدم داشتند و آن کس که خدایش مقدم داشته به عقب انداختند تا آن گاه که فرستاده حق را در لحد نهاده و به خاک سپردند، و خواسته دل خود را برگزیده [و پیرویش کردند] و به راى خود عمل نمودند، نابودى بر آنها باد؛ آیا نشنیدند کلام خدا را که فرمود: پروردگار تو آنچه را که میخواهد خلق میکند و هرچه را بخواهد اختیار میکند و برای آنان اختیاری نیست؟ افسوس، [که سران سقیفه] آرزوها [و هوسهای] خود را در دنیا تحقق بخشیدند و از آینده خود غافل ماندند، خدا نابودشان گرداند و آنان را در کارهایشان گمراه کند؛ ای پروردگار من به تو پناه می برم از کمی یاران پس از پیروزی و فراوانی آنان.
📚 کفایة الاثر، تالیف ابو القاسم خزاز، صفحه ۳۰۲-۳۰۴، حدیث ۱۲۳، چاپ انتشارات دلیل ما
💠 فضائل امام هادی علیه السلام به اعتراف ابن صباغ مالکی عالم اهل سنت
🔹 ابن صباغ مالکی از علمای اهل سنت در مورد امام هادی علیه السلام مینویسد:
✍ فضل أبی الحسن علیّ بن محمّد الهادی قد ضرب على المجرة قبابه ، ومدّ على نجوم السماء أطنابه ، فما تعدّ منقبة إلاّ وإلیه نحیلها ، ولاتذکر کریمة إلاّ وله فضیلتها ، ولا تورد محمّدة إلاّ وله تفضیلها وجملتها .
🔸 فضائل ابی الحسن علی بن محمد الهادی (امام هادی علیه السلام) تا ستارگان آسمان کشیده شده است، هر کجا منقبتی گفته شود ریشهاش به امام هادی برمیگردد، از کرم و فضل و ثنا اگر کسی سخن بگوید بالاترین مرتبه او آقا امام هادی است و اگر از تهذیب نفس و اخلاق برجسته سخن به میان بیاید در تمام این قضایا روح پاک امام هادی بالاترین مقام تهذیب و اخلاق برجسته بوده است.
📚 الفصول المهمة فی معرفة الائمة، تالیف ابن صباغ مالکی، جلد ۲، صفحه ۱۰۷۳-۱۰۷۴، چاپ موسسه دار الحدیث الثقافیة